5 tips om kwalitatieve leads uit je Google Ad te halen

Op zoek naar een specifiek product, dienst of informatie? Google is je beste vriend! Elke marketeer weet dat Google een aanwinst kan zijn voor leadgeneratie, mits je weet waar je moet beginnen. 

Maar… voor velen onder ons kan het Google advertentieplatform al snel veranderen in een jungle. Hoeveel budget moet ik inzetten? Op welke keywords? Hoe begin ik aan het schrijven van de advertentie? Stuk voor stuk vragen die onze klanten meermaals stellen.

Tijd voor antwoorden! Ontdek in onderstaande blogpost 5 tips om je  Google Ad te optimaliseren en zo meer verkeer naar je website te krijgen. 

Waarom adverteren op Google Ads?

Wist je dat 75% van alle Google-gebruikers niet verder kijkt dan de eerste pagina? Als je dit percentage ziet, dan is het wel duidelijk waarom je het beste kunt adverteren op Google om zo die eerste plaats in de zoekopdrachten te pakken te krijgen.

Het grote voordeel van Google? Je kan inspelen op de zoekopdracht van een potentiële klant. Je target je doelgroep dus op specifieke zoektermen die hij/zij gebruikt in plaats van op interesses, zoals bij socialemediakanalen als Facebook. 

Hoe werkt Google Ads?

In een notendop: je maakt advertenties over de dienst of het product dat je graag wil aanbieden om zo potentiële klanten binnen te halen.

Google vertoont deze advertenties en  zodra iemand een zoekwoord intypt dat overeenkomt met de zoekwoorden die jij hebt opgegeven, wordt je advertentie getoond. De persoon klikt op jouw ad en komt zo op je website terecht. Makkelijk, niet?

We horen je al denken: waar zit het addertje? Je belandt natuurlijk niet zomaar boven je concurrenten. Google werkt met een veilingsysteem om te  bepalen welke advertentie het hoogst komt te staan op de zoekresultatenpagina (SERP), net zoals het ook de organische zoekresultaten rangschikt volgens bepaalde criteria. Google geeft enkel advertenties weer wiens advertentierangschikking hoog genoeg is. Deze rangschikking wordt berekend op basis van:

  • het bod
  • de advertentiekwaliteit, die wordt bepaald door de relevantie van jouw advertentie, de ervaring op de landingspagina en de verwachte klikfrequentie
  • de concurrentiepositie binnen een veiling
  • de context van de zoekopdracht van de gebruiker (locatie, apparaat, tijdstip,…)
  • de verwachte impact van extensies
  • de drempels voor advertentierangschikking: de minimumverkoopprijs voor je ad. Is je bod lager dan deze drempel? Dan wordt je advertentie niet weergegeven.

Telkens wanneer er een zoekopdracht wordt uitgevoerd waarbij jouw advertentie in aanmerking komt om getoond te worden, wordt de advertentierangschikking opnieuw berekend. Je positie kan dus bij elke zoekopdracht anders zijn.

5 tips om een leadgenererende Google Ad te creëren en te optimaliseren

Maar hoe zorg je er nu voor dat je advertentie niet alleen getoond wordt, maar er ook écht kwalitatieve leads uit komen? We zetten  5 concrete tips op een rijtje:

  1. Doelstellingen voor je Google Ad
    Als je naar de winkel gaat, weet je welke producten je nodig hebt en waarvoor je deze gaat gebruiken. Wel, neem die gedachtegang even mee naar het opstellen van je Google Ad.Waarom wil je een advertentie opstellen? Dit is de belangrijkste vraag waarmee je van start moet gaan. Bepaal je doelstellingen. Zo kan je meten of je Google Ad succesvol is of niet. Focus je op de doelstellingen die voor jou relevant zijn. Denk bijvoorbeeld aan:
    • Traffic genereren naar je website
    • Lead verzamelen
    • Verkopen van jouw product/dienst
  2. Zoekwoorden
    Je hebt je doelstellingen scherp gesteld, nu is het tijd om hier de juiste keywords aan te linken. Op welke woorden wil je gevonden worden? Belangrijker nog: op welke zoekwoorden wil je juist NIET gevonden worden?Doe onderzoek of er überhaupt mensen zoeken naar de door jouw gekozen keywords en wat het zoekvolume hierop is. Nadien kan je de zoekwoorden instellen in je advertentie met advertentiegroepen. Je kan kiezen of je één of meerdere advertentiegroepen aanmaakt. Zijn bepaalde zoektermen niet relevant voor je campagne? Sluit ze dan meteen uit!
  3. Budget
    De vraag die ons het vaakst wordt gesteld: hoeveel budget moet ik instellen? Jammer genoeg is er niet één antwoord te geven. We delen graag met jullie een formule die je de juiste richting op helpt.

    Stap 1
    : Bekijk je keywords en zoek hier de zoekvolumes van op.
    Stap 2
    :
    Bepaal de gemiddelde CPC (cost per click) aan de hand van de conversieratio van je website en de CLV (customer lifetime value).
    De conversieratio van je website geeft je inzicht hoeveel kliks daadwerkelijk converteren. De CLV kan je berekenen door de totale waarde en frequentie van alle transacties van je klant in kaart te brengen. Het is als het ware de nettowinst die je klant gedurende zijn/haar levensduur oplevert voor jouw bedrijf. Je klant kan iets eenmalig aankopen, maar het kan evengoed zijn dat je klant maandelijks € 20 spendeert en 12 maanden lang klant bij jou blijft. Dat betekent dat je CLV gelijk is aan € 240Stel:
    je conversieratio = 1%
    je CLV = € 240Als je 1000 klikken genereert waarvan 1% converteert, dan geeft ons dit 10 conversies. De totale waarde van deze conversies is 10*240 = € 2400. Dat betekent dat je voor 1000 klikken niet meer dan 2400/1000 = € 2,40 per klik wil uitgeven.Stap 3: het berekenen van je dagbudget:Stel:
    • je onderzoek wijst uit dat er maandelijks 10.000 keer wordt gezocht naar je zoektermen.
    • de CPC ligt volgens je berekening rond € 2,40
    • de CTR is 10% (je kan ook je eigen CTR gebruiken als je beschikt over deze data)
    • we willen niet beperkt worden door ons budget, dus nemen we een marge op het dagbudget van bvb. 15%. → [(10.000 x € 2.40) x 10% / 30,4 ]x 1,15 = € 90,78
    → Je dagbudget is gelijk aan € 90,78.
  4. Extensies toevoegen
    Een extensie is aanvullende informatie die je kan toevoegen aan je Ad. Bovendien hebben ze een directe invloed op je CTR. Ze zorgen ervoor dat jouw advertentie aantrekkelijker wordt om op te klikken. Zorg er dus ook voor dat ze relevant zijn!

  5. Advertentietekst en landingspagina
    Trek de aandacht van je doelgroep met een pakkende omschrijving. Mensen zijn op zoek naar antwoorden op hun vraag en hebben op dat moment een behoefte. Geef daarom de oplossing op die behoefte heel goed weer. De titel moet de ster zijn van jouw advertentie. Zorg ervoor dat deze meteen opvalt en dat het de oplossing biedt op de zoekwoorden die worden ingevuld in de zoekmachine. 

Eén en dezelfde succesformule bestaat niet om jouw Google Ads te laten scoren. Alles hangt af van bovenstaande factoren. Een extra tip die we  je willen meegeven is testen, testen en nog eens testen.

Wat helpt bij het opzetten van een killer advertentie, is expertise. Het kennen van de in’s en out’s van het Google Ad platform. Graag eens van gedachten wisselen met een sidekick om je hierin te ondersteunen? Neem snel contact met ons op!